شهدا و ایثارگران
دوشنبه 4 شهریور 1398 برگی از زندگینامه عرشیان نهاجا در شهریور ماه

شهدای شهریورماه نهاجا

 


شهید خلبان علی ایلخانی

در اردیبهشت ماه سال 1334 در تهران متولد شد. پس از اخذ دیپلم وارد نیروی هوایی گردید و عازم آمریکا شد پس طی دوره پیشرفته پرواز در سال 56 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف4 انتخاب و به پایگاه سوم شکاری منتقل می شود ظهر روز 17 شهریور ماه 59 یک فروند فانتوم به خلبانی سرگرد محمود اسکندری و کمک ستواندوم علی ایلخانی به جهت پشتیبانی از نیروهای خودی در محور قصرشیرین از پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آیند. از سمت سرپل ذهاب به سمت نفت شهر حرکت می کنند که خلبان اعلام می کند از سمت چپ جاده به شدت زیر آتش می باشد. در همین حین هواپیما مورد اصابت قرار می گیرد اسکندری به سرهنگ گلچین تماس می گیرد و اعلام می کند هواپیما دیگر قادر به پرواز نیست در همین حین مجددا هواپیما مورد اصابت گلوله ضدهوایی قرار می گیرد. ایلخانی به اسکندری هشدار می دهد آتش از هر دو طرف هواپیما زبانه می کشد. با دستور اسکندری بلافاصله هر دو خلبان اجکت می کنند. اسکندری در پاسگاه خسروی فرود می آید و ایلخانی در گمرک خسروی فرود می آید. هواپیما نیز پس طی حدود 3 کیلومتر با زمین برخورد می کند. اسکندری از ناحیه مچ پا و کمر آسیب می بیند ولی وقتی نیروها بالای سر ایلخانی می رسند کار از کار گذشته و در مورخ 17 شهریور 1359 به شهادت رسیده است. پس بررسی اولیه علت سقوط برخورد گلوله های ضدهوایی نیروهای خودی تشخیص داده می شود.


شهید خلبان علی شمس بیگی

وی در فروردین ماه سال 1325 در شهرضا به دنیا آمد. با پایان تحصیلات در بهمن ماه سال 43 وارد نیروی هوایی گردید و پس از آموزشهای مقدماتی به خارج از کشور اعزام و در سال 47 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 4 انتخاب گردید دوره های امداد و نجات کابین جلو و معلم خلبانی را طی نمود. طولی نکشید بعنوان یکی از بهترین خلبانان فانتوم انتخاب شد. شهریور ماه سال 1359 او سمت فرمانده گردان 31 شکاری همدان را بر عهده دارد که ماموریت می یابد جهت شناسایی اهداف برجسته زمینی با یک فروند بالگرد به منطقه سرپل ذهاب پرواز نماید. راس ساعت 10 صبح روز 19 شهریور ماه سال 1359 بالگرد از پایگاه سوم شکاری به پرواز در می آید. در حین پرواز بالگرد در حوالی قصر شیرین توسط پدافند هدف قرار می گیرد. دو نفر از خدمه به نام های استوار زینال پور و استوار مشایخی قبل از سقوط خود را به پایین پرتاب می کنند و هلی کوپتر ثانیه هایی بعد به زمین برخورد می کند و شمس بیگی به همراه سروان خلبان بیژن فعلی ستواندوم خلبان علی اکبر رشیدی و استوار دوم جلالی به شهادت می رسند. صبح روز بیستم با کمک سپاه پاسداران پیکرهای سوخته نفرات داخل بالگرد به بیمارستان انتقال پیدا می کند.


شهید خلبان محمد زارع نعمتی

نامبرده در خرداد ماه سال 1330 در ساوه متولد شد. پس از پایان تحصیلات در مرداده ماه سال 49 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در سال 52 به ایران باز می گردد و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب می شود. با توجه به توانایی بالای پروازی در کمتر از دوسال به عنوان معلم خلبان اف 5 انتخاب می شود. صبح روز 27 شهریور ماه سال 1359 خبر می رسد نیروهای متجاوز عراقی به مهران حمله کرده اند. بلافاصله دو فروند اف 5 به لیدری سروان محمد زارع نعمتی و شماره دو ستوانیکم بیژن هارونی جهت بمباران آنها به پرواز در می آیند. با رسیدن روی مهران بمباران انجام می شود ولی هواپیمای زارع نعمتی هدف قرار می گیرد و هواپیما به زمین برخورد کرده و خلبان موفق به خروج نشده است. ولی محمد مجروح شده بوده و هواپیما با سینه به زمین برخورد می کند و خلبان به صورت ایمپکت اجکت به بیرون پرتاب می شود. در این حالتاگرچه پیکر خلبان در ظاهر سالم می باشد ولی از درون کاملا متلاشی می شود. تا پس از آزادی شهید لشکری ایشان جزو خلبانان مفقودالاثر جنگ بودند که پس از گواهی شهید لشکری مبنی بر شهادت ایشان و تقاضای رسیدگی ایران از دولت عراق آنها اعلام می کنند. سرانجام جسد این شهید بزرگوار که در قبرستان العماره دفن شده است، مدتی بعد با حضور نماینده ایران، راهی میهن اسلامی می گردد.


شهید خلبان خالد حیدری

خالد حیدری که از او با عنوان نخستین شهید خلبان دوران دفاع مقدس یاد می‌شود، در سال ۱۳۲۹ در روستای قلقله از توابع شهرستان مهاباد چشم به جهان گشود. وی علاقه خاصی به ادبیات و شعر داشت و در نقاشی سیاه قلم و خوشنویسی به حدی تبحر داشت که آثار ماندگاری از خود در این زمینه به یادگار گذاشته است. نامبرده در سال 1350 برای گذراندن دوره مقدس سربازی در نیروی هوایی مشغول به خدمت شد. پس از سپری کردن دوره خدمت سربازی در آزمون ورودی دانشکده خلبانی شرکت کرد و با قبولی در این آزمون به نیروی هوایی و دانشکده خلبانی وارد شد. خالد حیدری پس از طی دوره یک ساله مقدماتی در ایران سال 1353 جهت فراگرفتن دوره‌های تکمیلی به مدت دو سال به امریکا اعزام شد. وی پس از آموزش پرواز با هواپیماهای تی 37 و تی 38 و اف 4 به عنوان خلبان شکاری به ایران بازگشت و پس از 6 ماه حضور در پایگاه یکم شکاری در سال 1356 به پایگاه سوم شکاری منتقل شد. خالد حیدری با آغاز جنگ تحمیلی همگام با سایر خلبانان شجاع به پاسداری از آسمان میهن خویش پرداخت. وی سرانجام در 31 شهریور 1359 در عملیاتی معروف به «انتقام» درحالیکه به همراه تیم آلفارد از پایگاه سوم شکاری مامور بمباران پایگاه هوایی کوت در استان میسان عراق بود، هواپیمایش مورد اصابت یک فروند موشک سام قرار گرفت و در رودخانه دجله سقوط کرد و به همراه کمکش محمد صالحی به شهادت رسید. گفتنی است، خالد حیدری به عنوان اولین شهید برون‌مرزی نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس و نیز شهید وحدت در استان آذربایجان‌غربی شناخته می‌شود. افزون بر این، تندیس خلبان شهید خالد حیدری، نخستین خلبان شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کنار ماکت هواپیمای آن شهید بزرگوار، در ورودی مهاباد - ارومیه نصب شده است.