شهدا و ایثارگران
یکشنبه 29 اردیبهشت 1392 زندگينامه شهيد سرتيپ خلبان حاج صمد اكبرپور

 نام : صمد اكبرپور

نام پدر :قنبر

تولد : 1/08/1336

راهيابي به دانشكده خلباني نيروي هوايي ارتش : 1356

اعزام به آمريكا جهت تكميل دوره خلباني : 1356

بازگشت به ايران : 1358

تاريخ ازدواج :28/12/1358

آخرين سمت :جانشين فرماندهي پايگاه هوايي شهيد دوران

تاريخ شهادت :31/06/1388

محل دفن : گلزار شهداي شيراز

طول مدت حيات : 52 سال

نحوه شهادت : سانحه هوايي

 

شهيد صمد اكبرپور بزرگ مردي كه در مكتب شهادت پرورش يافت ؛ مجاهدي كه زهد و تقوايش بسان دريايي خروشان بود و هر لحظه از زندگانيش موج ها در بر داشت .مرد وارسته اي كه سراسر وجودش عشق و از خود گذ شتگي و كرامت بود ، رزمنده اي كه دلاور ميدان جنگ بود و مبارزي سترگ با نفس اماره ي خويش ،از آن زمان كه خود را شناخت كوشيد تا جز در جهت خوشنودي حق تعالي گام بر ندارد .به راستي او گمنام ،اما آشناي همه بود .از آن روستاي ساده دل تا آن خلبان دلير و بي باك .

شهيد صمد اكبرپور در 1 آبان 1336 ،در شهرستان جهرم ديده به جهان گشود. دوره ابتدايي و متوسطه را در استهبان و مرودشت به اتمام رساند و در سال 1356 به دانشكده خلباني نيروي هوايي راه يافت و پس از كذراندن دوره آموزش مقدماتي براي تكميل دوره به آمريكا اعزام شد .

پس از بازگشت از آمريكا دوره هاي آموزشي هواپيماي اف -27 (فرندشيب) را به پايان رساند و بر حسب نياز به گردان پروازي اف -27 منتقل گرديد كه در اين مدت كليه مأموريت هاي محوله از جمله شركت در پرواز هاي هدف كش (حمل هدف) به منظور بالا بردن توان رزمي نيروهاي پدافندي در امر آموزش خدمه توپ هاي اورليكن 230 ميلي متري و انجام پرواز هاي پشتيباني و پروازهاي پشتيباني را انجام داد.

شرح اندكي از كارهاي محوري برجسته شهيد صمد اكبرپور :

1ـ حضور داوطلبانه در انجام پروازهاي هوانيروز در طول 8 سال دفاع مقدس

2ـ پس از طي 3 سال پرواز با هواپيماي اف -27 به گردان پروازي سي -130 منتقل گرديد

3ـ شركت خلبان در طول 8 سال دفاع مقدس و انجام پروازهاي تاكتيكي و تخليه مجروحين و كمك رساني به مناطق جنگي و انجام پرواز هاي چند فروندي با هواپيماي سي -130

4ـ به علت جديت در امر پرواز و انجام به موقع ماموريت هاي محوله و بالا بردن سطح مهارت به رده پروازي خلبان يكي هواپيماي سي -130 فعاليت نمود

5ـ از بدو ورود به گردان سي -130 حضور فعال در آموزش و ارزيابي داشته و به عنوان افسر آموزش و يكنواختي در گردان خدمت نمود

6ـ در طول 8 سال دفاع مقدس علاوه بر انجام پرواز به عنوان افسر رابط و افسر هماهنگ كننده هواپيماي 707 (سوخت رسان ) انجام وظيفه نمود.

7ـ علاوه بر پرواز به عنوان فرمانده هواپيمايي سي -130 و بالا بودن توان ايشان به عنوان فرمانده هواپيماي اف – 33 ماموريت هاي محوله را كه بيشترين پرواز ها در مناطق جنگي در امر جابجايي فرماندهان رده بالا نيرو از جمله (شهيد بابايي )و همچنين جابجايي متخصصين و پيك به مناطق جنگي انجام وظيفه نمود.

8ـ انجام پرواز هاي پشتيباني در قالب پرواز هاي سرويس هوايي ساها .

9ـ اعزام به مناطق جنگي و عهده دار مسئوليت دسك هوايي و افسر ناظر مقدم و هماهنگ كننده پرواز هاي منطقه مريوان .

10ـ اعزام به منطقه والفجر 8 (فاو)و افسر ناظر مقدم .

11ـ اعزام به منطقه پرندك و عهده دار مسئوليت دسك هوايي و توپ هاي پدافندي

12ـ به علت جديت در امر پرواز و مهارت در امر چتر بازي با هواپيماي سي -130 به عنوان افسر هماهنگ كننده پرواز هاي جمعي فعاليت نمود.

13ـ به علت جديت در امر پروازي و دلسوزي فراوان طي گردشكاري هاي فراوان مورد تشويق فرماندهان گرديد.

14ـ به علت كسب بالاترين نمره در آزمون ارزيابي ستاد نهاجا مورد تشويق قرار گرفتند.

15ـ به علت جديت در امر پروازي و دلسوزي به سمت افسر عمليات ترابري برگزيده شد.

16ـ به علت جديت در امر پرواز و انجام به موقع ماموريت هاي محوله و بالا بردن سطح مهارت به هواپيماي ايلوشين انتقال يافت و دوره هاي زميني هواپيماي 4 موتوره جت را با بالاترين نمرات پشت سر گذاشت.

17ـ بعد از مدت كوتاهي به علت مهارت و جديت در پرواز به عنوان فرمانده هواپيماي ايلوشين و معلم خلبان (راديواپراتور )در پروازهاي آموزشي و آزمايشي هواپيماي ايلوشين شركت فعال نمود.

18ـ به علت جديت در امر مديريت و صلاحيت در مديريت به عنوان فرمانده گردان ايلوشين خدمت نمود.

19ـ به علت جديت در امر مديريت و صلاحيت به سمت جانشين تيپ ترابري خدمت نمود.

20ـ به علت جديت در امر پرواز و مهارت در فرمانده اي هواپيماي ايلوشين به رده پروازي معلمي در هواپيماي غول پيكر ايلوشين انجام وظيفه نمود.

21ـ به عنوان افسر هماهنگ كننده در پروازهاي ترابري در امر كمك رساني به مناطق زلزله زده بم انجام وظيفه نموده است .

22ـ به عنوان خلبان هواپيمايي ايلوشين در امر كمك رساني به مناطق زلزله زده پرواز هاي زيادي را انجام داد.

23ـ به علت جديت در امر پرواز و مهارت در معلم خلباني ايلوشين به رده پروازي خلبان آزمايش گر خدمت نمود.

24ـ به علت جديت در امر مديريت و صلاحيت به سمت فرمانده تيپ ترابري خدمت نمود.

25ـ در زمان فرمانده اي تيپ ترابري به عنوان خلبان داوطلب به اميديه رفت و هواپيمايي را كه در سال 1372 در اميديه سانحه داده بود و بال سمت راست آن كاملا سوخته بود رابعداز اينكه متخصصان ايراني بال اين هواپيما را ساختند آزمايش كرد و هواپيمايي را كه در گرماي سوزان اميديه به مدت 15 سال پرواز نمي كرد را با پروازي موفقيت آميز در سال 1387 به شيراز منتقل كرد.

26ـ به علت جديت در امر مديريت و مهارت در پرواز ، بعد از 30 سال با در خواست سازمان خدمت را تمديد كرد.

27ـ در زمان ابقا به علت جديت در مديريت و صلاحيت به رده جانشيني فرمانده اي پايگاه هوايي شهيد دوران انتخاب شد .

28ـ در زمان فرماندهي ايشان به علت علاقه فراوان به پرواز خود ادامه داد و شاگردان زيادي را به مراحل بالاتر آموزش داد.

29ـ در سال 1387 در زمان جانشيني فرمانده اي منطقه هوايي شهيد دوران به حج تمتع مشرف شد و 8 ماه پس از بازگشت ايشان از حج به شهادت رسيد. 


شهيد سرتيپ استاد خلبان در سن 52 سالگي در سمت جانشيني فرمانده اي منطقه هوايي شهيد دوران در حين انجام وظيفه در در تاريخ 31/06/1388 به همراه شش تن از غيور مردان و تيز پروازان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در اثر سانحه هوايي در حوالي قرچك ورامين به درجه رفيع شهادت نائل آمدند.