شهدا و ایثارگران
یکشنبه 5 خرداد 1398 برگی از زندگینامه عرشیان نهاجا در خرداد ماه

شهدای خرداد ماه نهاجا




شهید خلبان مصطفی قاسمی

سرلشگر خلبان شهید مصطفی قاسمی در 13 دی ماه 1331 و در هوای سرد زمستانی در خانواده مذهبی و کشاورز در روستای شمس کلایه از بخش رودبار الموت شرقی  استان قزوین دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در زادگاهش گذرانده و برای ادامه تحصیل دوره متوسطه به دبیرستان نظام وفای شهرستان قزوین عظیمت نمود و پس از پایان تحصیل برای انجام وظیفه نظام مقدس سربازی به  تهران اعزام گردید که در حین خدمت و شرکت در آزمون ورودی دانشکده افسری به عضویت نیروی هوایی ارتش در قسمت همافری درآمد.

وی پس از آن با ورود به آزمون خلبانی اف4 و پذیرفته شدن و انتخاب او به عنوان خلبان جهت گذراندن آموزش های فنی و تخصصی به مدت دو سال و نیم به کشور آمریکا اعزام گردید. در پایان دوره همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و همگام با فرماندهان نیروی هوایی با رهبر کبیر انقلاب اسلامی بیعت نموده که تا آخرین قطره خون از دستاوردهای انقلاب اسلامی و رهبری و سرزمین ایران دفاع نماید. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در مدت کوتاهی به عنوان افسر پشتیبانی هوایی در پایگاه های بوشهر و دزفول و امیدیه اهواز و چابهار به وظایف خود عمل نمود.

نامبرده یکی از خلبان های شجاع و دلیر این مرز و بوم بود که در آخرین پرواز خود در دوم خرداد ماه 1366 هنگام بازگشت از عملیات گشت هوایی علیه دشمن بعثی و زبان روزه درگیر شده و بار دیگر بایک ایثار و از خود گذشتگی هواپیمای آسیب دیده خود را در مکانی دور از منطقه مسکونی به زمین نشانده و نگذاشت به هموطنان خود لطمه ای وارد شود و در پایان به همراه همرزم خود سرگرد خلبان شهید علی اکبرپور سرابی، دعوت حق را لبیک گفته و به سوی همرزمان شهید خود شتافت.

شهید خلبان روزبه ناظریان

شهید ناظریان در سال 1358 و در خانواده‌ای فرهنگی و مذهبی در شهرستان تنکابن دیده به جهان گشود. والدینش از دبیران خوش نام دبیرستان‌های تنکابن بودند. روزبه ناظریان که تحصیلات خود تا پایان دبیرستان در تنکابن پشت سر گذاشت در سال 1377 پس از اخذ مدرک دیپلم از دبیرستان دهخدا و قبولی در  چند رشته دانشگاهی در کنکور سراسری  وارد دانشگاه هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش شده و تحصیل در رشته تحصیلی خلبانی را آغاز کرد و در سال 1381 با درجه ستوان دومی و تخصص خلبانی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

پایگاه چهارم شکاری دزفول اولین یگان خدمتی وی پس از فارغ‌التحصیلی به شمار می‌رود. تا قبل از پرواز با هواپیمای میگ-29، تجربه پرواز با هواپیمای اف-5 در پایگاه دزفول،  هواپیماهای آموزشی بونانزا  در کوشک نصرت و pc-7  در پایگاه‌هوایی شهید بابایی اصفهان، میگ-29 در پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز را تجربه کرده بود. در نهایت وی به عنوان خلبان هواپیمای میگ-29 پایگاه یکم شکاری مهرآباد و همچنین  افسر بازرسی ایمنی گردان شکاری میگ-29 پایگاه هوای مهرآباد مشغول به انجام پروازهای تعیین شد.

سرانجام خلبان روزبه ناظریان در 4 خرداد 1395 در حین مأموریت آموزشی در پایگاه هوایی شهید نوژه دچار نقص‌ فنی و مجبور به فرود اضطراری شد. در این حادثه نامبرده دچار آسیب جدی شد و با وجود تلاش پزشکان برای بازگرداندن او به زندگی، این سرگرد جوان به شهادت رسید و پیکر پاکش در گلزار شهدای زادگاهش تنکابن (شهسوار) به خاک سپرده شد.

شهید خلبان حسین غلامیان

شهید غلامیان در شهریور سال 1327 در کرج متولد شد. با پایان تحصیلات در آبان ماه 1349 وارد نیروی هوایی گردید و پس از طی دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف4 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری منتقل شد. با شروع جنگ به مقابله با دشمنپرداخت. صبح روز هفتم خرداد سال 1360 یک فروند اف4 به خلبانی سروان حسین غلامیان و کمک خلبانی سروان محمد کریم ارزاقی جهت بمباران یک پل استراتژیک در حوالی بصره به پرواز در می آیند و پس از انهدام پل از ارتفاع بالا با موفقیت از مرز عبور می کنند ولی در چنانه هواپیمایشان مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار می گیرد. خلبان سعی می کند تا هواپیما را کنترل و هدایت کند ولی در نزدیکی پایگاه یک موشک دیگر به سمت هواپیما شلیک می شود. موشک به هواپیما برخورد می کند خلبان کابین جلو سریع اقدام به اجکت می کند و جنگنده که شدیداً در آتش می سوخت در پایگاه ششم شکاری بوشهر سقوط می کند. خلبان غلامیان بعد از اجکت مورد اصابت ترکش قرار می گیرد و قبل از رسیدن به زمین به درجه رفیع شهادت نائل می آید.

شهید خلبان منصور باریکانی

سرلشکر خلبان شهید منصور باریکانی در ابان ماه 1332 در تهران بدنیا آمد. تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم در سال 1351 در زادگاهش پی گرفت و در همان سال به جمع دانشجویان خلبانی پیوست.

دوره مقدماتی پرواز را در ایران و دوره عالی و تکمیلی آنرا در آمریکا طی کرد و با اخذ نشان و مدرک خلبانی در سال 1345 به جمع خلبانان اف 5 پیوست.

با اغاز جنگ تحمیلی وی ماموریت های خود را با موفقیت و داوطلبانه انجام داد تا اینکه در روز 13 خرداد 1363 به ماموریت حفاظت و حراست از آسمان تبریز اعزام شد که با هواپیماهای عراقی که جهت بمباران آمده بودند به نبرد هوایی پرداخت و پس از نبردی دلاورانه در اطراف تبریز هواپیمایش سقوط کرد و به درجه شهادت نائل آمد.

شهید خلبان همایون حکمتی

شهید حکمتی در سال 1329 در تهران متولد شد. همایون در فضایی پر از معنویت و در خانواده ای مذهبی رشد کرد و با احکام اسلام آشنا شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را با موفقیت گذراند و پس از اخذ مدرک دیپلم به استخدام نیروی هوایی درآمد و به تحصیل علوم پروازی پرداخت. پس از طی دوره مقدماتی در ایران راهی دوره تکمیلی پرواز در آمریکا شد و پس از طی ان بعنوان خلبان اف4 آغاز بکار کرد. شهید حکمتی در دوران جنگ نیز در ماموریت های فراوانی حضور داشت. سرانجام این شهید در 15 خرداد 1363 به ماموریت ویژه ای برای پاسداری از اب های نیلگون خلیج فارس اعزام شد که مورد اصابت موشک هوا به هوای هواپیمای اف15 عربستان سعودی قرار گرفت و مفقودالاثر شد.

شهید خلبان فریدون ذوالفقاری

فریدون در سال 1324 در خانواده ای نظامی در تهران دیده به جهان گشود. پدرش مهندس الکترومکانیک بود و در ارتش خدمت میکرد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران به پایان رسانید. فریدون از همان ابتدای تحصیل دارای هوش سرشاری بود؛ چنان که بعد از پایان دوره تحصیلی ابتدایی والدینش او را به دوره های آموزش زبان انگلیسی فرستادند. همزمان با کسب مدرک دیپلم، 17 بهار از عمرش نگذشته بود که برای ادامه تحصیل به اتریش و آلمان رفت و بعد از آن برای فراگیری زبان انگلیسی عازم انگلستان شد. سپس در یکی از دانشگاه های اتریش پذیرفته شد و توانست در کنار تحصیل رشته فنی به سه زبان آلمانی، فرانسوی و انگلیسی مسلط شود. فریدون پس از اتمام تحصیل در اتریش در 23 سالگی در سال 1346 به ایران بازگشت و بر حسب علاقه به رشته خلبانی وارد دانشکده افسری شد و در مدت 8 ماه با رتبه خوبی، این دوره را پشت سر گذاشت. پس از طی دوره آموزش های مقدماتی آکادمی و پروازی با هواپیماهای «T-41» و «T-6» در تهران ، برای ادامه تحصیل به ایالات متحده آمریکا اعزام شد. در آمریکا دوره تکمیلی آکادمی و پرواز با هواپیماهای جت آموزشی «T-37» و جت مافوق صوت «T-38» را با 220 ساعت پرواز طی نموده و در پایان به درجه ستوان دومی مفتخر شد و به ایرانمراجعت نمود.

او در آغاز جنگ عراق علیه ایران به عنوان فرمانده اسکادران شکاری شناسایی فانتوم در مهرآباد خدمت می کرد. بخش اعظم عکس های تاکتیکی از فعالیت های نیروهای دشمن در خوزستان توسط این خلبان شهید گرفته شده است. شهید ذوالفقاری از آغاز جنگ تحمیلی در اغلب ماموریت های حساس شناسایی، به صورت داوطلبانه شرکت می کرد. از شاهکارهای عملیات جنگی او علیه اهداف استراتژیک در خاک عراق، گرفتن عکس از مجلس الوطنی عراق و کاخ ریاست جمهوری در بغداد است.

سرانجام در روز دهم خردادماه 1365، فریدون تنها با 2 هواپیمای اسکورت به ماموریت خود ادامه می دهد. دشمن که درصدد بود هواپیمای شناسایی را شکار کند با 4 هواپیمای نظامی به تعقیب هواپیمای او می رود و بعد از تعقیب و گریز  بسیار، 2 موشک در حوالی جزیره مجنون به هواپیمای شناسایی که فریدون، خلبان آن بوده اصابت می کند و سرانجام کبوتر سبک بال آسمان ایران به آرامش ابدی می رسد.

شهید خلبان یزدان سخائی

يزدان سخايی در سال 1335 در خانواده‌ای كشاورز متولد شد. تحصيلات ابتدايی و راهنمايی را در روستای «جليل آباد» شهرستان پيشوا طی کرد.

پس از اخذ مدرک ديپلم رياضی در سال 1354 با توجه به علاقه وافری كه به پرواز داشت در آزمون نيروی هوايی شركت كرد و موفق به قبولی در نيروی هوايی و رسته خلبانی شد. دوره‌های مقدماتی پرواز را با موفقيت در ايران پشت سر گذاشت و در سال 1356 جهت اخذ مدرک پرواز با جت‌های شكاری به آمريكا اعزام شد.

پس از طی اين دوره در ارديبهشت 1358 به كشور بازگشت و به عنوان خلبان اف-4 پروازهای خود را در پايگاه مهرآباد آغاز كرد. با شروع جنگ تحميلی سخايی هم مانند ديگر کارکنان نيروی هوايی آماده دفاع از كشور شد. او علاوه بر پرواز به عنوان افسر ناظر هوايی در سايت‌های پدافندی نيز حضور يافته و کارکنان پدافند را در شناسايی جنگنده های متجاوز عراقی ياری می‌رساند.

اوج اين حضور در سال 1361 و در جبهه جنوب بود كه با فتح خرمشهر مصادف شد. در سال 1363 به پايگاه بوشهر منتقل شد. در اين پايگاه علاوه بر پشتيبانی از رزمندگان در جبهه جنوب، وظيفه دفاع از جزيره خارک و تأسيسات نفتی در شمال خليج فارس را هم به عهده داشت. 21 خرداد ماه 1364 شب هنگام، حمله هوايی آغاز شد. شهيد سخايی و خلبانی ديگر با يک فروند هواپيمای فانتوم جهت مقابله با دشمن به پرواز درآمدند. درگيری هوايی رخ داد و درست ساعت 12 شب ارتباط با فانتوم قطع شد. دل دريايی‌اش به دريا پیوست و ديگر از اين شهاب ظلمت‌شكن و سرنشينانش اثری به دست نيامد.

شهید خلبان عبدالله ابراهیم

شهید ابراهیم در اردیبهشت 1325 در تهران متولد شد. با پایان تحصیلات در آبان 1344 وارد نیروی هوایی شد و پس از طی دوره پیشرفته پرواز به ایران بازگشت و بعنوان خلبان سی130 انتخاب و به پایگاه یکم شکاری منتقل گردید. با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت و پروازهای بیشماری را انجام داد. در روز 30 خرداد1360 سروان ابراهیم جهت خرید دارو به داروخانه تخت جمشید در خیابان انقلاب مراجعه می کند غافل از اینکه مدت هاست توسط منافقین تحت نظر است و سرانجام توسط منافقین کوردل ترور شده و به فیض شهادت نائل می آید.