شهدا و ایثارگران
شهدای تیرماه
شنبه 1 تير 1398 برگی از زندگینامه عرشیان نهاجا در تیرماه

شهدای تیر ماه نهاجا


شهید خلبان غلامحسین باستانی

خلبان شهید غلامحسین باستانی در یکم فروردین ماه سال 1332 در مراغه متولد شد. پس از پایان تحصیلات و اخذ دیپلم ریاضی وارد نیروی هوایی گردید و به آمریکا اعزام شد. پس طی دوره پیشرفته پرواز بعنوان دانشجوی ممتاز در سال 1355 به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف5 انتخاب و راهی دزفول شد. با افزایش تهاجم های هوایی عراق، پروازهای گشت هوایی نیز افزایش یافته بود. صبح روز چهارم تیر ماه 1359 راس ساعت 9:45 صبح هواپیمای اف 5 به خلبانی سروان غلامحسین باستانی جهت پوشش مرزهای جنوب غربی از قکه تا شلمچه به پرواز در می آید. پس طی طول نوار مرزی در حین گردش به سمت چپ، جنگنده مورد اصابت ضد هوایی قرار می‌گیرد. خلبان شهید قهرمانانه و با تلاشی ستودنی سعی می کند جنگنده را به عمق خاک ایران بکشاند تا بهانه ای دست عراق داده نشود و به همین جهت زمان کوتاه بیرون پریدن و زنده ماندن را از خود سلب می کند و در منطقه شلمچه حدوداً 3 مایلی مرز و 9 مایلی شمال غربی خرمشهر با زمین برخورد می نماید و به فیض شهادت نائل می آید.

شهید خلبان سیدعبدالله برادران قوامی

شهید قوامی در تاریخ اول مهرماه 1379 در نیروی هوایی الهی ارتش جمهوری اسلامی ایران استخدام شد و نهایتاً در تاریخ 16 تیرماه 1387 در پایگاه هوایی امیدیه به آرزوی دیرینه اش که همان شهادت بود، دست یافت. شرح سقوط به اینگونه بود که یک فروند جنگنده اف-7 به خلبانی شهیدان سروان خلبان سید عبدالله برادران قوامی و کمک (استاد خلبان) شهید والامقام سرهنگ خلبان بهروز محمودی برای انجام پرواز آموزشی از پایگاه امیدیه به پرواز در می آید ولی پس از چندی، با بروز نقص فنی خلبانان راه بازگشت را در پیش گرفته و برای فرود اضطراری آماده می شوند که متاسفانه تلاش دو خلبان بی نتیجه می ماند و هواپیما در ابتدا باند سقوط کرده و هردو خلبان به شهادت می رسند. شهید قوامی در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده است و از این شهید بزرگوار نیز یک فرزند خردسال به یادگار مانده اشت.

شهید خلبان رحیم ذوقی مقدم

سرلشکر خلبان شهید رحیم ذوقی مقدم در سال 1324 در بندر انزلی به دنیا آمد. پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه و دریافت دیپلم راهی تهران شد و با ورود به نیروی هوایی به دانشکده خلبانی راه یافت. تحصیلات مقدماتی پرواز را در ایران و دوره عالی و تکمیلی را در امریکا گذراند و با دریافت وینگ خلبانی برای پرواز با هواپیمای اف 5 انتخاب شد. او پس از گذراندن دوره فوق به خلبانان شکاری پیوست و با لیاقت و شایستگی که از خود نشان داد به درجه استاد خلبانی ارتقا یافت. شهید ذوقی مقدم در دوران دفاع مقدس بارها رو در روی دشمن قرار گرفت و به نبرد با اشغالگران پرداخت و دشمن را در خاک خودش تار و مار کرد. در دوران جنگ تحمیلی اما، رشادت های خلبان شهید رحیم ذوقی مقدم موجب عصبانیت مفرط دشمن بعثی شده بود و کاری که دشمنان بعثی نتوانستند انجام بدهند، اعضای گروهک تروریستی منافقین با شناسایی این خلبان غیور، در کمین وی نشستند تا در تاریخ 21 تیرماه 1361 به وسیله بمبی که داخل چرخ اصلی سمت راست هواپیمای وی کار گذاشته بودند، هواپیمایش را به هنگام بلند شدن به آتش بکشند. این خلبان تا آخرین لحظه هواپیما را کنترل کرد تا از سقوط ان در رمپ پرواز جلوگیری کند و موفق شد از یک فاجعه بزرگ جلو گیری کند اما خود در این حادثه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید خلبان فرهاد قماشی

شهيد  قماشي، سال 1343 در استان تهران در خانواده‌اي مسلمان و مذهبي ايراني ديده به جهان گشود. از همان دوران كودكي نمونه اخلاق شايسته‌اي بود. پدرش كارمند فني ارتش بود. شهيد اولين فرزند خانواده بود. ویپس از طی تحصیلات متوسطه و اخذ مدرک دیپلم در سال 1362 به دليل علاقه وافرش به خدمت در نظام وارد ارتش شد و دوره آموزش خلباني را پشت سر گذاشت كه پس از مهارت در اين رشته به موفقيت هايي دست يافت؛ تا اينكه در سال 1369 ازدواج كرد. از ويژگي‌هاي اخلاقي شهيد مي‌توان صبر در برابر مشكلات و سختي‌ها، گذشت و فداكاري و احترام و تكريمي كه براي خانواده‌اش قائل بود، را نام برد. سرانجام اين سرباز فداكار انقلاب در 25 تیرماه 1371 در اثر سانحه هوايي و سقوط هواپيما در شهرستان همدان به فيض شهادت رسید و جسم مطهرش در امامزاده محمد حصارك به خاك سپرده شد.





شهید خلبان مهدی بخشنده

این شهید در اردیبهشت ماه سال 1326 در کرمان متولد شد. با پایان تحصیلات و اخذ مدرک سیکل در مهرماه سال 1345 وارد نیروی هوایی گردید؛ ولی شوق به پرواز او را به سمت ادامه تحصیل کشاند و با اخذ مدرک دیپلم وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد و پس از پایان دوره پیشرفته پرواز در آمریکا به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف 5 انتخاب و به پایگاه ششم شکاری منتقل گردید. پس از چندی به دلیل مهارت بالایی که در خلبانی داشت برای دوره آراف5 انتخاب و سپس به پایگاه یکم شکاری منتقل شد. با شروع جنگ به مقابله با دشمن پرداخت. صبح روز بیست و هشتم تیر ماه سال 1360 سد و نیروگاه دوکان توسط دوفروند اف 5 پایگاه دوم شکاری بمباران و توربین سد منهدم و به تاسیسات خسارات فروانی وارد می شود. سریعا ماموریت عکسبرداری از منطقه ابلاغ می شود. تنها ساعاتی بعد، یک فروند آراف5 به خلبانی سروان مهدی بخشنده جهت عکسبرداری از سد دوکان از پایگاه یکم شکاری به پرواز در می آید با رسیدن روی هدف مشغول عکسبرداری از سد می شود که در همین منطقه مورد اصابت موشک سام 6 دشمن قرار می گیرد و از آن تاریخ مفقودالاثر می شود.

شهید خلبان عباس دوران

عباس دوران۲۰ مهر ماه سال ۱۳۲۹ در شهرستان شیراز در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. وی دوران کودکی، نوجوانی و جوانی را در شیراز گذراند و پس از گذراندن دوران ابتدایی پای به دبیرستان نهاد. عباس دوران در سال ۱۳۴۸ موفق به اخذ مدرک دیپلم طبیعی از دبیرستان سلطانی شیراز شد. وی در همین سال به استخدام فرماندهی مرکز آموزش هوایی درآمد. در سال ۱۳۴۹ به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوران مقدماتی پرواز در ایران، در سال ۱۳۵۱ برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا رفت.

عباس دوران ابتدا در پایگاه «لکلند» دوره تکمیلی زبان انگلیسی را طی کرد و سپس در پایگاه «کلمبوس» در ایالت می سی سی پی موفق به آموختن فن خلبانی و پرواز با هواپیماهای بونانزا، تی۴۱ - تی ۳۷ گردید.

با شروع جنگ تحمیلی سر از پا نشناخته به دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران پرداخت و با ۱۰۳ سورتی پرواز جنگی در طول عمر کوتاه اما پر بارش، یکی از قهرمانان دفاع مقدس شناخته شد. شهید عباس دوران در هفتم آذر ۱۳۵۹ در عملیات «مروارید» حماسه‌ای بزرگ آفرید و به کمک خلبان شهید حسین خلعتبری پنج فروند ناوچه عراقی را در حوالی اسکله الامیه و البکر منهدم ساخت و بقایای آن را به قعر آب‌هاب نیلگون خلیج فارس فرستاد.

وی سرانجام در سحر گاه روز ۳۰ تیرماه سال ۱۳۶۱ که لیدری دسته پرواز را به عهده داشت، به قصد ضربه زدن به شبکه دفاعی و امنیتی نفوذ ناپذیر مورد ادعای صدام، با پنج نفر از زبده‌ترین خلبان نیروی هوایی در حالی که هنوز ستیغ آفتاب ندمیده بود، با اراده‌ای پولادین به پالایشگاه الدوره یورش بردند و چندین تن بمب هواپیماهای خود بر قلب دشمن حاکمان جنگ افروز عراق ریختند و پس از نمایش قدرت و شکستن دیوار صوتی در آسمان بغداد، هنگام بازگشت، هواپیمای لیدر مورد اصابت موشک دشمن واقع شدو شهید دوران اگر چه اجازه ترک هواپیما را به همرزم خلبانش؛ ستوان‌یکم منصور کاظمیان در عقب کابین داد، اما خود به رغم اینکه می‌توانست با استفاده از چتر نجات سالم فرود آید، صاعقه‌وار خود و هواپیمایش را بر متجاوزان کوبید و بدین ترتیب مانع از برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها به ریاست صدام در بغداد شد.

پس از سال ها انتظار در تیرماه ۱۳۸۱ بقایای پیکر شهید دوران توسط کمیته جستجوی مفقودین به میهن منتقل شد و در پنجم مرداد ۱۳۸۱ طی مراسمی رسمی با حضور مسئولان کشوری و لشکری، خانواده شهید و بستگان در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی، بر دوش همرزمان خلبانش تشییع شد. پیکر مطهر آن شهید تیز پرواز سپس برای خاک سپاری با یک فروند هواپیمای سی ۱۳۰ به زادگاهش شیراز منتقل شد. شهید خلبان عباس دوران به هنگام شهادت ۳۲ سال داشت و فرزندش امیررضا، تنها یادگار اوست.

شهید خلبان سعید هادی مقدم

شهید سرگرد خلبان سعید هادی مقدم در سال 1331 در شهرستان ملایر از توابع استان همدان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند و پس از اخذ دیپلم در سال 1349 به دانشکده خلبانی راه یافت. وی دوره مقدماتی پرواز را در ایران سپری نمود و جهت ادامه تحصیلات به ایالات متحده امریکا اعزام گردید و پس از اخذ نشان و مدرک خلبانی به کشورش بازگشت و به جمع خلبانان اف4 پیوست. او افسری مهربان و دلسوز و با ایمان بود و در آغاز حرکت مردمی علیه شاه مخلوع به مردم پیوست و در براندازی رژیم منفور پهلوی با تمام قوا فداکاری به خرج داد. شهید هادی مقدم در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با حملات رعد آسایش خواب را بر چشمان بعثیون حرام کرده بود و به محض بازگشت پیروزمندانه اش از ماموریت برون مرزی و درون مرزی، مجدداً تقاضای اعزام به ماموریت جدید می نمود. این شهید سرافراز سرانجام در 31 تیرماه 1362 به آرزوی دیرینه اش که همان شهادت فی سبیل الله بود، رسید و به خیل آسمانیان نهاجا پیوست.

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
تعداد بازديد اين صفحه: 123